Av Jan och Kerstin - 26 mars 2014 17:16

Vi har haft knas med både telefoni o internet ett par dagar.
Startade med att stå och vänta på vår färja från tolvtiden, den skulle avgå klockan ett. Men INTE vi fick besked om att vår färja går klockan två - INTE för den kom inte iväg förrän efter klockan TRE.
Taxin hade stått och väntat på fastlandet nästan 2 timmar på oss.
Men lokal tid 23.15 anlände vi till hotellet. Så nu får vi sova 5 timmar innan vi börjar nästa resdag, som går till Indonesien.
Idag orkar vi inte lägga in några bilder - det blir nog imorgon.

Av Jan och Kerstin - 23 mars 2014 16:14

Dagarna försvinner snabbt när man har roligt och mår bra.
Herrarna har både tränat och spelat golf på banan som ligger på vår resort. Annars så tillbringar vi dagarna på beachen och under helgen invaderades hela ön av semestrande malajer. Det blev fullt av badande barn och ungdomar både på stranden och i poolerna.
Idag har Janne och jag vandrat runt längs golfbanan och fotat de vackra omgivningarna. Helt fantastiskt att vissa delar av banan ligger insprängd i djungel/regnskog.
De närmaste dagarna kommer troligen att bli likadana, dvs sola, bada, gå en sväng och på tisdag kväll packar vi väskorna inför återresan till fastlandet på onsdag.
Det blir en natt i Kuala Lumpur innan vi tiiiidigt flyger ner till Indonesien.
Vi får se vad vi kan rapportera - Kerstin (text) och Janne (foto).

Av Jan och Kerstin - 20 mars 2014 15:10

Speedbåt mellan 11-15 med inslag av bad och snorkling. Vi for iväg i en liten båt där båtföraren hade en klar uppfattning att absolut högsta hastighet ska gälla mellan 2 punkter nästan oavsett vilka vågor och vindar som råder. Herrarna snorklade runt och såg fina färgglada fiskar och koraller, men revhajarna var inte hemma idag. Stannade till i snorkelmänniskornas paradisby Salang där vi intog lunch och en Magnumglass.
Löfgren har idag funderat ut en ny variant av penningtvätt - badade med plånboken och hemma fick vi lägga upp alla sedlar för tork. Som om inte detta vore nog så badade han sedan även med hotellnyckeln - så nu blir det visitering inför kommande besök i havet...
Asta och jag fick besök av en varan när vi var ute på en ö - men dessa bestar som finns med på bilden simmar helst i floden som går förbi vår favvorestaurang, där de matas under eftermiddagarna.
Nu har vi precis tömt en flaska vin och knaprat en massa kex med ost - mums.
Imorgon blir det troligen golf för herrarna..

Av Jan och Kerstin - 19 mars 2014 11:07

Efterlängtat regn från Malajerna kom idag. Deras monsunperiod har varot torrare än vanligt. Vi tyckte väl kanske inte det var lika kul. Ihållande regn, ibland hällegn och däremellan mera normalt rikligt svenskt regnväder. Uppehåll från ca 15.00 och sen kom solen tillbaka med svaga vindar.
Imorgon blir det troligen en båttur.
Jo förresten - skulle du som läser vår blogg vilja skicka en kommentar? Är kul för oss att veta vem som håller kollen...

Av Jan och Kerstin - 18 mars 2014 02:02

Vilken "djävla" smäll - åskan slog ner utanför vårt hus. Hela huset skallrade och elektriciteten försvann direkt och den fick vi tillbaka framåt förmiddagen med hjälp av elektrikerna. Här kommer det regnskurar som håller på några minuter och då pratar vi nästan om att hälla vatten med hink!
Igår var vi inne i byn en sväng, Janne o jag till fots och Lyckows på moped. Här glider dagarna fram i sakta mak, och vi njuter.
Idag ska vi försöka boka transporten från Mersing till flyghotellet via nätet, det funkar inget vidare men skam den som ger sig.
Närmast i händelseraden är frukost på vår lilla restaurang i närheten.
Som vanligt pågår vår Yatzyturnering och för tillfället leder vi med ca 80 poäng efter ca 50 omgångar.
Vi hörs..

Av Jan och Kerstin - 16 mars 2014 15:47

Man får inte roligare än man gör sig... Asta och Kerstin klädde om inför fredagsbönen, en kanske inte helt korrekt klädsel, men ändå. Utstyrseln kanske retade gudarna - i alla fall väderguden, för senare på kvällen kom regnet i massor.
Lördagen for vi iväg till andra sidan ön, rena alpvägarna där djungeln var vår enda granne längs vägen. Bilen klarade backarna på lågväxeln så vi hann att se allt på båda sidor, alltså ingen fartfylld resa. Besökte en ideell sköldpaddsfarm och tog lite förfriskningar vid havet innan vi gjorde ett strandhugg och käkade lunch på ett annat ställe. Kolla in den avslappnande miljön med hängmattorna vid havet.
På kvällen njöt vi med ost, kex och ett gott vin.
Natten mellan lördag-söndag regnade det ordentligt, men idag har vi haft det bra. Janne och Ingemar har tränat lite pitch och puttning på Berjaya Golf Club.
Imorgon blir det troligen ett besök inne i byn. Asta o Ingemar hyr en moppe och jag o Janne tar apostlahästarna om vädret är OK vill säga.

Av Jan och Kerstin - 14 mars 2014 09:51

Äntligen ute på Tioman Island.
Resan gjorde vi med taxibuss ner till färjeläget - en pensionerad polisman körde oss - och berättade en hel del om hur det fungerar i Malaysia. Tg. Gemok hette färjeläget där vi och ca 150 personer till klev ner i en färja. Det var rejäl sjögång, mellan 30_40 % spydde i svarta plastpåsar under båtfärden. Inte vi - för vi är ju vana från sjön Sommen ha ha ha.
Berjaya Resort där vi bor är en jättestor anläggning. Vi har en egen övervåning i ett hus. Ingen bor på nedre botten. Egentligen har ju inte turistsäsongen startat ännu, så beläggningen är rätt låg. Utanför området finns några små restauranger och taxibilar. In till färjeläget har vi 2,6 km där var vi igår kväll och konstaterade att den här ön är ett taxfree område. Handlade lite smått o gott och käkade lite innan vi åkte hem igen.
Priserna på hotellet för frukost ligger på 90:- och då är det som det brukar här nere, en buffe' med varm mat, ris och annat tjafs. Vi har valt att äta utanför området och dagens frukost kostade 7:50 per person istället...
Det är gott om solstolar både runt poolerna och stranden och ibland är vi därför ensamma i pool och hav.
Vädret som vi sett på yr.no har slått fel - varken mulet eller regn! Perfekt läge här alltaå.
På en av bilderna visar vi utsikten från vår terass med regnskogen upp mot bergen.
Nu intar vi en kopp kaffe och knaprar på lite kex. Får se vad som händer imorgon - kanske en tur över ön eller en båttur.

Av Jan och Kerstin - 11 mars 2014 14:56

Äter gott, fikar, badar, solar, fikar igen - ja så har våra dagar flutit på här de senaste dagarna. Igår en kort sväng för att fylla på plånböckerna och skaffa lite nya datasladdar (undrar hur många olika sladdar o kopplingar som verkligen behövs).
Det finns en del som rider förbi längs stranden, men fy fanken vad varmt det ser ut för hästarna. Utsikten från vår altan går inte av för hackor eller hur?
Ikväll tog vi en tur ut på stora vägen för att köpa lite frukt inför morgondagens resa ner till Tioman Island. Tidig morgon för att hinna fram till färjeläget i Mersing som ligger så där en 20mil söderut. Vi har följt yr.no och konstaterat att det lär bli en del regn framöver. Får se hur vi får dagarna att gå.