Av Jan och Kerstin - 10 februari 2010 12:16

Antligen framme och vi har haft en kanonskon dag pa stranden. Knappast en manniska mer an vi. Vi har fatt ett riktigt harligt stort hus med 3 sovrum o 3 badrum + fina uteplatser o balkonger.

Men precis som pa alla andra stallen sa finns det en mycket fattig befolkning med massor av barn som aldrig kommer att ga i skolan. Tankte beratta att det kostar ca 20 kr per manad for pojkar att ga i public scool men 30 for flickor - allt for att inte flickorna ska fa ga i skolan. PEST tycker jag!!

Eva J - har skulle vi kunna gora mycket!!

Nu ska vi se om det gar att lagga in nagra bilder - internet skenar inte direkt har...

Av Jan och Kerstin - 9 februari 2010 07:28

Äntligen har vi fått tag på en Internetanslutning som fungerar fullt ut.

Vi sitter i MUMBAI och väntar på avgång till GOA.

I går var vi på tigersafari och fick verkligen se en vild tiger på ganska nära håll.

Vad vi förstår är det inte alls så vanligt att detta lyckas.

Bilderna hänger ihop med de senasta bildlösa bloggarna. Vart de hör får ni själva gissa.(ingen särskild ordning)

Av Jan och Kerstin - 6 februari 2010 18:03

Puskar var en trevlig stad, mängder av heliga män med vita skynken både här o där o långa stavar/käppar. Sen fanns den en hel del andra lustiga herrar som var påverkade av diverse saker.

Resan gick sedan till Jaipur och här har vi sett allt o lite till. Om vi varit så där en 20 år yngre (med minnet i behåll) så kunde vi nog doktorerat på Maharadjornas liv, deras fort och fantastiska byggnader och levende. Kan inte begripa detta överflöd av byggnader och utsmyckningar. Vi har också sett alla former av hantverk, bl.a en hel byggnad med antika möbler o prydnadssaker, gissa om det finns snygga grejor! Idag har vi sett 2 bautasilverkannor som vägde ca 370 kg och rymde drygt 4000 liter. En Maharadja smälte ner alla silvermynt i Jaipur för att kunna imponera på England. Han tog med 4000 liter vatten från Ganges (när han besökte England... ja jag säger då det - inte bara engelsmän som är lite vrickade). Sen har vi gjort ett par resor upp i bergen o kollat in några jättefort med enorma murar - ca 2 mil och sen har vi handlat lite textilier. Avslutade med middag på hotellets takrestaurang och lite Yatzy förståss. Imorgon bitti sticker vi iväg 20 mil för att åka på Tigersafari på eftermiddagen och morgonen därpå. Sen tillbaka till detta palats och tisdag lyfter vi till Bombay och Goa.

OBS bilder kommer senare - det funkar inte här just nu.

Av Jan och Kerstin - 5 februari 2010 05:08

Det ar lite svart att fa Internetuppkoppling har ute i oknen. Men vi mar kanonbra och aker om nagra minuter vidare till Jaiour.

Igar kvall en 4 timmars kamelfard ut i oknen.

Bilder o mera text kommer...

Av Jan och Kerstin - 3 februari 2010 04:48

Vantade pa bilen en stund pa morgonen, sen blev det en laaang resa, framme forst vid 17-tiden i Agra. Pa motorvagen motte vi bade bussar o bilar i fel riktning, men det verkar vara helt OK har i Indien. Korde ifatt kamel med vagn, oxar o asnor pa motorvagen + en o annan helig kossa forstass. Tankte utlysa en tvling - hur manga indier far man in i en tuctuc? Vi raknade sa gott vi kunde och fick ihop sa dar en 19-22 st vuxna.. sla det om ni kan.

Hotellen har nog legat till grund for filmen "4 nyanser av brunt" jag kan inte begripa varfor man valjer brunt nar Indien ar sa fargstarkt for ovrigt.

Var bodygard Golab Singh ar urtrevlig o valdigt omtanksam mot oss. Imorgon blir det Taj Mahal for hela slanten.

OBS! Inga bilder idag.

Av Jan och Kerstin - 1 februari 2010 05:57

Söndagen blev det guidad tur runt o i Delhi under 9 timmar!! med besök på ett antal historiska platser.

Vi upplevs som pittoreska inslag o blir fotograferade med familjer o deras barn och skolbarnen flockas omkring oss för att höra vem vi är o varifrån vi kommer.

Father of the Nation - Mahatma Gandhis minnesmärke o eviga låga var en enorm anläggning liksom Qutb Minar med 73 meter högt torn som klarat alla jordbävningar under 1300 år... De har samma konstruktion som legobitar.

Myllret av folk, cyklar, tuctuc o fattiga tiggare är påtagligt.

Avslutade med mat på en indisk familjerestraurang utan att veta vad vi fick. Surprise för alla!! t.ex fick vi in soppa med bröd i, pannkaka med lök o potatisfyllning, bröd med såser med sting i.

Öl kan man knappt få tag i men vatten i pappmuggar är inte heller fel...

Imorgon gör vi Delhis största shoppingcenter.

Vädret är 25 på dagen o ca 8-10 på natten.

Om det fortfarande snöar ?? gör några fotspår kring våra hus..

Av Jan och Kerstin - 30 januari 2010 15:03

Perfekt resa ända från Tranås till Delhi via Gbg o Helsinki. Lämnade vintern och startade den 4 veckor långa Yatzytävlingen.

Taxin som mötte upp på flygplatsen och som väntat där i flera timmar på oss hade två!!! förare och en liiiten bil. 6 personer o väskor trängdes. Först på hotellet förstod vi varför. Det hade blivit fel vid bokningen. 2 dubbelrum för endast 2 personer - därav liten bil. Men här gäller att räkna till 10 många gånger utan att hetsa upp sig. Att administrera upp Indien vore en häftig uppgift att bita tag i.

Sen försökte vi köpa tågbiljetter till på tisdag men alla platser var sålda. Så då fick det bli en annan lösning. VI hyr en bil med förare/guide i 6 dagar istället. Här råder inte någon tystnad! Det är en hel kakafoni av ALLT och folk, trafik o musik överallt. Montico Städ skulle behövas på det här hotellet, men vi får klara oss - vi har inte samma syn på vad rent o rent är.

Nu får vi se om de stenhårda sängarna går att sova i - men efter en natt på flyget utan någon vettig sömn så tror jag John Blund smyger in rätt snabbt.

God natt!!

Av Jan och Kerstin - 23 januari 2010 09:30

Om en vecka börjar vårt Indienäventyr!