Av Jan och Kerstin - 10 mars 2014 07:04

Lördagen tillbringade vi till största delen i en minibuss där vi återsåg tornen i Kuala Lumpur efter ca en timmas resa. Stannade längs vägen på en vägkrog för kaffe och toapaus. Framåt eftermiddagen anlände vi till hotellet The Legend Resort Cherating. En jätteanläggning intill stranden utanför Kuantan som under helgerna invaderas av barnfamiljer från KL. Då var det liv och rörelse både i poolerna, på stranden o inte minst i restaurangen på kvällen. Att här kan de verkligen äta! Liknar våra julbord och alla verkar ha svultit i flera dagar, en nästan omänsklig matlust hos dessa malajer. Jo längs vägen såg vi fin natur och dessvärre även dessa skövlade regnskogar som nu är planterade med oljepalmer så långt ögat kan nå.
Söndag lunch avreste nästan alla gäster så nu är vi nog inte mer än ett 20-tal kvar. Vi upplever att stranden är bara för oss och i poolen tar varanen simturer.
Idag måndag har vi bestämt oss för att åka in till en närliggande stad för att tömma en bankomat... Hoppas på att kunna shoppa lite och avsluta med middag där.
Avslutar dagens blogg med att meddela att vi mår helt fantastiskt gott och bor ståndsmässigt.

Av Jan och Kerstin - 7 mars 2014 16:19

Under en och en halv dag har vi besökt två hjälpstationer för utrotningshotade djur - Orangutangerna och Sunbear (honungsätande liten björn).
Kan inte förstå hur människor kan vara så idiotiska att de hugger ner regnskogen och jagar dessa utrotningshotade djur. Att man kan komma på ide'n att hugga av björnarnas klor för att göra smycken och att man tror att gallblåsan kan bota kineser....
Båda dessa anläggningar jobbar med att rädda ungar och förbereda dom på utplacering i frihet igen.
Orangutangerna är bara för söta - vi var med vid ett utfordingsställe och såg några på 10 meters håll. När vi kom fram till björnområdet mötte vi en orangutang som kom ut från skogen och kollade in oss en stund, sen vände han sakta och gick vidare.
Janne tog en annan djungeltripp i hopp om att få se en massa fåglar, men det var för varmt för fåglarna. Däremot fotade han en del frukter under sin vandring.
Sista dagen var det bara 8 gäster på hela Sepilok Jungle Resort så det var inte trångt varken i poolen eller i restaurangen.
Idag for vi vidare till Kuala Lumpur där vi återigen bor på Concorde Inn. Redan 9 imorgon bitti far vi vidare ut på östsidan av Malaysia till en stad som heter Kovalan. Resan går den här gången med bil och tar nog säkert 4-5 timmar.

[Bild]

Av Jan och Kerstin - 6 mars 2014 14:47

Sandakan blev en lyxig tillvaro från måndag eftermiddag till tisdag morgon. Den tiden räcker helt för denna stad. Vi bodde asflott på Sheraton på 17 våningen med fantastisk
utsikt både över riverside och havet.
Tisdag morgon hämtades vi med bil för en drygt 3 timmars resa ut till regnskogen vid Kinabatangan River. En liten kort båtfärd ut till Osmans Homestay - en total omställning från Sheraton. Här fanns inga bekvämligheter... Rummen vi fick var så spartanska man kan tänka sig. Sängarna med ribbotten hade visserligen både kudde och underlakan - men bara ett överkast, en fläkt och inget mera.
Familjen bestod av herr o fru Osman och 6 barn, varav de fyra yngsta var hemma.
Maten som vi bjöds på var mycket enkel, väl tilltagen och oerhört god.
Första båtturen fick vi syn på Makakapor, både långsvansade och grissvansade (korta som en grisknorr), näsapor, leguaner, boaorm, mangroveorm och en massa fina fåglar.
På kvällen bjöds vi på nyfiskade sötvattensräkor (jättestora), kyckling, grönsaker, ris i stora lass och äggröra. Låter kanske inte så där men det var en fantastiskt god middag.
Onsdagen vaknade vi tidigt och redan innan 6 var vi iväg med båten ut på en ännu mindre flod för att se fåglar, apor och kanske krokodil.
Jo vi såg en massa apor och på fågelfronten blev det både Kingfisher och Hornbill. Precis innan vi kom hem så stötte vi faktiskt på en krokodil som låg och lurpassade i vattnet under ett träd.
Det var ett riktigt häftigt och lärorikt besök hos Osmans. Tyvärr så köper kineserna upp all regnskog som finns och planterar oljepalmer överallt. Den här skylten satt mitt emot Osmans marker - vi får bara hoppas på att ingen köper marken för i så fall kommer stora delar av flodens regnskog att försvinna och därmed även Osmans möjlighet att bedriva sin verksamhet.
Efter lunch på torsdagen anlände vi till Sepilok - det får bli nästa inlägg - dvs fortsättning följer....

Av Jan och Kerstin - 2 mars 2014 14:53

Tidig avresa från Thailand med båt och taxi för att senare under eftermiddagen landa i Kuala Lumpur och njuta av hotellets pool under ett par timmar. Här lämnar vi kvar ett par resväskor som vi inte behöver ha med oss till Borneo. Bor på Concorde Inn, här kan vi varmt rekommendera deras rödvin och spagetti Carbonara. Nu återstår bara en kopp kaffe och att hitta lite nyheter på TV:n.
Nu har vi nya telefonnummer igen:
Jan o Kerstin +601123989219
Asta o Ingemars nummer är lika men slutar med en 8.

Av Jan och Kerstin - 1 mars 2014 15:34

Hörde att spåren inte är så där himla bra, så vi vallar för färd mot Kuala Lumpir och därefter till Borneo. Nästa rapport på måndag tror vi.

Av Jan och Kerstin - 27 februari 2014 05:53

Födelsedag hela dan!
Första uppvaktningen tidigt ute på terassen. Blommor o paket och kaffe och chokladrullar. Direkt efter frukost tog vi en båttur ut bland öarna, badade, snorklade, p,ockade snäckor och BADADE i ett helt klart vatten. Snacka om att vi befinner oss så nära Paradiset man kan komma! Framåt eftermiddagen blev det mera överraskningar - drinkar serverades och vid solnedgången kom det en bricka med vinglas. Smakade gott. Festade på grillade jätteräkor och ett par olika tillagade redsnapper (fiskar). Innan vi skulle gå från borddt så släcktes ljuset ner på hela restaurangen och personalen kommer sjungande Happy Birthday med hemgjord pannkakstårta och fruksfat. Kan man önska sig mera?
Fast sen gick det inte så bra på Yatzyfronten. Nu leder Lyckows - men det tar vi igeigen ikväll - jag lovar.

Av Jan och Kerstin - 25 februari 2014 16:24

Måndag morgon passade vi på att hyra motorbikar och körde runt på den lilla ön. Det tar inte många minuter att köra tvärs över ön. Vid besöket på utsiktspunkten såg vi bra långt. Kerstin passade på att göra en "dykning med magplask" i trappan. Mycket konstig byggkonstriktion orsakade denna övning. Allt gick bra, en stukad fot och en del blåmärken på många ställen. Sen bandagerades foten och idag betydligt bättre, lite svullet men vem bryr sig....
Läget på Yatzyfronten är att Kerstin o Jan för tillfället leder över Asta o Ingemar, men mycket knappt. Imorgon kan det vara ändrad ordning.
Har ni sett Jannes konstnärliga egenhändigt konstruerade badtofflor? Gummiband och en gummiplatta (vrakfynd) - funkar, men idag har han lyckats få tag på DET ENDA PARET på denna ö I RÄTT STORLEK. Astas dojjor havererade men till henne gick det lättare att hitta skor.
Vi lever i Paradiset.
Imorgon blir det båtutflykt med möjlighet att snorkla och så vämtar jag på att få födelsekaffe tidigt på morgonen - kanske...