Direktlänk till inlägg 24 oktober 2023

Våra två sista dagar på Kreta

Av Jan och Kerstin - 24 oktober 2023 18:12

Måndagen gjorde vi en utflykt från vårt boende. Startade vår resa till ett kloster som heter Moni Agia Triada. Ett levande munkkloster där vi kunde gå runt och kika men inte ta kort på munkarna eller inne i deras byggnader. I källaren kunde man köpa olivoljor, tvålar, honung och jag vet inte allt plus att de sålde och erbjöd provsmakning av viner i en fantastisk fin miljö. Men eftersom vi hade bilen med oss och inte kunde ta med oss några flaskor hem så kikade vi bara. Halva området var under restauration. En av munkarna hade besök av en yngre grabb - undrar om det var ngn som ville bli munk....

Längs uppfartsvägen till klostret fanns många gamla olivträd och en riktigt stor och stolt eucalyptus, vilket framgår av bilden där Janne stöttar sig eller stammen.

Vi åkte över till den östra delen av halvön ner till Minoa - en riktig pärla. Hittills den bästa stranden och som synes knappt några badgäster där heller.

Idag har vi lämnat tillbaka bilen på flygplatsen för att slippa den hanteringen imorgon vid 5-tiden. Egentligen finns det ju ingen som kan ta emot den då och det känns skönare att lämna den och få klartecken på att allt är OK.

Längs småvägarna dyker det ofta upp små kyrkor eller kapell - idag tog vi oss tid att gå runt och fota lita.

Så nu på eftermiddagen har vi suttit vid och plaskat runt i poolen. Ensamma där också.

Nu återstår bara sista packningen och imorgon kl 05.00 hämtar taxin upp oss. Vi beräknas anlända i Sthlm runt lunch.

Sista kommentaren - vår resa på Kreta under 3 veckor har varit riktigt bra. Perfekt väder och lite i slutet på säsongen med mindre turister på alla ställen. Hit återvänder vi gärna igen.