Av Jan och Kerstin - 27 januari 2015 14:32

Nu har vi äntligen sett lite av det genuina Mexico!!

Den lilla staden Tulum med sina berömda Maya-ruiner har vi nu varit i under 2 dagar.

Bilresan ner till Tulum gick utan några som helst bekymmer -även om GPS:en vi fick inte fungerade.

Fick köra in i Plya del Carmen för att få en ny - men inte fanns det någon där på biluthyrarens huvudkontor.

Så vi kör efter en kopierad karta - det får fungera.

TULUM är trevligt att vara i. Vi har bott på ett litet typiskt mexikanskt hotell med helt underbara ägare och personal. Igår gjorde vi en båtresa för att se Maya-ruinerna från havet och fick också möjlighet att snorkla i kanten av världens näst största bariärrev som sträcker sig längs hela Yukotans östra kust.

Idag bär det av mot Valldadolid som ligger ca: 12 mil in i landet.

Av Jan och Kerstin - 25 januari 2015 05:07

Vaknade till en grå himmel med kraftiga vindar och lite småregn.

Passade på att packa inför morgondagens utcheckning och biltur ner mot Tulum.

Funderade på att låta en eller två väskor stå kvar på hotellet dit vi kommer om en vecka - MEN INTE - utan vi fick tänka om och byta upp oss till en betydligt större bil. Blir säkert jättebra.

Innan lunch träffade vi flera fina djur, vackra fåglar och en häftig orange leguan på ca 2,5 meter.

Eftermiddagen vandrade vi runt inne i Playa del Carmen och avslutade med middag på en Italiensk restaurang.

Yatzyturen har vänt nu för vår del, Lyckows drog förbi, detta måste ändras på...

Bilderna vi lägger ut idag visar djur och hotellets omgivningar plus en glad Ingemar,

Av Jan och Kerstin - 23 januari 2015 05:26

Igår var vi återigen inne i Playa del Carmen. Lyckows för att uppvakta och träffa Mari som fyllt år. Dit tog vi en taxi eftersom Lyckows hade med sig ett stort och mäktigt blomsterarrangemang som gjorts på vårt hotell.

Vi vandrade runt under 4-5 timmar, tog en drink och käkade mexikansk mat.

Sen skulle vi skaffa ett nytt telefonkort med Internet - låter enkelt eller hur? Tji fick vi. Detta är en prövning som heter duga.

Först ska man leta reda på en butik som säljer telefonkort - bara det tar en god stund, att det sen krävs att personalen talar något mer än spanska är att föredra - men inte självklart här inte.

När vi nått till det läget att det är OK att köpa ett SIM-kort så får man betala och numret registreras. Klart? OH NEJ.

Nu får vi gå till en stormarknad som säljer Internetabbonnemang. OM de kan engelska - NEJ!! Janne fick till slut hjälp av en annan kund vid kassan som var tvåspråkig och som kunde förklara för expediten hur detta skulle ordnas. FÄRDIGT? ICKE ALLS - nu var det dags att knalla tillbaks till det första stället för att få Internetköpet registrerat. TIDS- OCH TÅLAMODSKRÄVANDE (mer än 1 tim). Höll på att missa bussen hem till hotellet.

Idag skulle vi åkt iväg på en bjudresa, men i sista sekund så avslöjade vi att det skulle ha inneburit ett par säljbesök på en matt- och juvelerarfabrik.

Så det fick bli en dag på stranden istället där lunchen blev en öl och ett päron - viktigt att få i sig en massa vitaminer.

De senaste dagarna har vi samlat på nya husdjur, visserligen inte några kramgoa varaianter - inte att jämställa med våra tidigare katter och hästar.

Så har vi bokat hyrbil för nästa vecka och precis njutit av ost, frukt o vin.

Som ni förstår så går det ingen nöd på oss.

Av Jan och Kerstin - 21 januari 2015 05:24

Resan som startade i söndags morse från vårt privata hotell i Mölnlycke gick helt utan besvär.

Först en mellanlandning i Frankfurt och sen den låååånga resan över vattnet till Cancun på Yucatanhalvön, den delen tog nästan 12 timmar.

Men vi fick belöningen när vi kom fram till vårt hotell - en fantastisk svit med stor uteplats och en egen liten pool.

Det är en jätteanläggning som sköts minutiöst. Allt är rent och i bästa skick.

Bussturen in till staden gjorde vi för att köpa frukostmat och telefonkort och så avslutade vi med en mexikansk taco.

Bekymret med att få fatt i Internet har varit lite surt. Vi var inne i staden och försökte fixa ett telefonkort med internet, men den lösningen blev det inget av. Först idag fick vi kontakt med "världen".

Här gäller det att vara uppe med tuppen för att få bra solstolar det märkte vi redan den första dagen.

Idag tisdag har vi varit på hotellanläggningen hela dagen.

På torsdag åker vi till Tulum för att bekanta oss med Mayaindianernas heliga tempel (stenhögar).

Av Jan och Kerstin - 3 april 2014 17:37

Det var inte bara solen som var uppe tidigt på morgonen - det var vi också. Nu har vi bara en dag kvar här i paradiset. Dessutom har vi förlorat vår stora Yatzytävling, så imorgon kväll bjuder vi Lyckows på middag.
Skriver några rader innan vi drar hemåt igen.

Av Jan och Kerstin - 31 mars 2014 12:00

Livet på ön är smidigt och enkelt. Lätt att hitta matställen och trevliga människor. Janne och jag har vandrat runt och kollat in norra delen av ön där vi bl a hittade en liten pojk som fått en fin huvudbonad, tror att det har ngn religiös anknytning. Asta och Ingemar har hittat ett favoritställe där de gärna tillbringar några timmar på strandstolarna.
Kolla in den söta lilla flickan, den är ägarnas som de adopterat från Jakarta. Hon heter Klara, är snart 2 år och helt bedårande.
Igår fick vi helt nya strandstolar på beachen - så vi har det helt perfekt.
Idag har vi hyrt en båt med glasbotten och åkt runt under 4 timmar, snorklat, badat, fikat, köpt lite "krimskrams" och matat fiskar.
Janne och Ingemar har klappat sköldpaddor i havet, men den blev lite lätt irriterad och vände sig med öppen mun mot Janne. Gissa om han backade...
Sköldpaddorna kommer in till vår strand varje morgon för att äta koraller - så vi hoppas få se dom flera gånger.
Vi har sett mycket vackra fiskar och koraller - trodde knappt att det kunde vara så fint.
Nu har vi så smått börjat inse att denna paradisö kommer vi att lämna snart. Återstår 4 dagar här och sen bär det av mot Norra Storgatan igen.
Får se vad vi hittar på imorgon.

Av Jan och Kerstin - 28 mars 2014 11:39

Efter två intensiva resdagar då vi varit uppe med tuppen så har vi hittat lugnet igen.
Alla våra resor har gått utan några egentliga bekymmer.
Vad jag däremot reagerat på är hur dålig ordning de har på allt runt säkerhetskontroller o incheckningar för att inte tala om hantering och köande för turistvisum när vi landade på Lombok här i Indonesien.
Taxiresan till hamnen söder om Gili Trawangan tog nästan 2 timmar och här är naturen helt underbart vacker. Inga oljepalmer här inte utan vanliga kokospalmer med gräs under där boskapen går och betar. Risfält som just nu skördas och höga berg med gröna sluttningar - urtjusigt.
Den korta båtresan över till vår nya paradisö gjorde vi på mindre än 20 minuter. Knappast någon vind och bara krusningar på havet.
Kändes lite dyrt att betala 950.000 för taxi och båtresa - tar en liten stund att ställa om huvudet till ny valuta.
Vårt hotell ligger ganska långt norrut på ön, på den lugnare delen. Vi bor i deras 2 bungalows med glasparti mot havet och vår lilla pool. Totalt finns det nog bara 2 enklare rum till i en byggnad bakom oss. Vi känner oss som om vi äger stället.
Transporter på ön sker med häst o vagn eller cykel eller dragkärra.
Hästarna är en form av ponny, typ C eller D och i alla färger, mestadels hingstar. En del skulle nog behöva vila, tycker att många går inte rent.
Ingemar har hyrt sig en cykel och vi andra gör det nog med så att vi kan ta oss runt ön på egna hjul.
Nästan halva resan har vi letat efter frisör o idag fick vi napp. Vi fyllde hela salongen och visst låter det väl dyrt att betala 460.000 - nästan en halv miljon - för tvätt, klipp och huvudmassage. Men efter omräkning blev det alltså knappt 60 svenska kronor per "skalle" och nu är vi fiiiina.
Det finns oerhört mycket ungdomar här - en riktigt paradis även för dom.
Nu börjar skuggan falla och det är dags att fräscha upp sig, ta en drink på terassen vid poolen och sen vandra iväg för att fylla magarna.

Av Jan och Kerstin - 26 mars 2014 17:16

Vi har haft knas med både telefoni o internet ett par dagar.
Startade med att stå och vänta på vår färja från tolvtiden, den skulle avgå klockan ett. Men INTE vi fick besked om att vår färja går klockan två - INTE för den kom inte iväg förrän efter klockan TRE.
Taxin hade stått och väntat på fastlandet nästan 2 timmar på oss.
Men lokal tid 23.15 anlände vi till hotellet. Så nu får vi sova 5 timmar innan vi börjar nästa resdag, som går till Indonesien.
Idag orkar vi inte lägga in några bilder - det blir nog imorgon.