Av Jan och Kerstin - 2 maj 2016 17:42

Ett ganska trött gäng steg upp först framåt 9-tiden och släntrade ner och åt frukost. ALLA åt bra vilket var en förutsättning för att fixa dagens vandring.

Blickade upp mot himlen och kan ni tänka - inget regn. Vi bor väldigt centralt i gamla stadsdelen. Bara några hundra meter tilldet gamla torget.

Första kyrkbesöket är gjort med hela gänget, sen passade vi av bara farten på att ta nummer två innan vi blev väldigt fikasugna (när det började småregna). Tror att vi blev "mättade" på choklad för den här dagen.

Någon sa - shopping - flera mungipor åkte upp och sen började vi en ganska lång vandringupp till shoppingcentret.

Såg man till resultatet av 1,5 timmas shopping blev det riktigt skralt.Bara Zebra som hittat lite i några påsar.

TAXI hem till lägenheten och vila en stund (ja någon vilade mer än andra - det hördes),

Nu bär det snart iväg ut för middag, sen blir det en tidig kväll - för imorgon 06.05 hämtas vi upp av en taxi/buss för att åka till Auschwitz.

Bilder från den här dagen kommer först imorgon-

Av Jan och Kerstin - 12 mars 2016 04:28

Torsdagen vilade vi oss alla i form inför kvällens batalj. Tog en drink vid solnedgången och hittade senare ett nytt litet matställe en bit ifrån där vi bor. Lägger in några bilder från matmarknaden också för att visa vad man kan välja på.

Så blev det då dags – 3 omgångar Yatzy då det bara skiljde 11 poäng till Lyckows favör inför sista drabbningen. Denna vann vi och därmed utnämndes vi till årets Yatzypar! Detta hade vi inte förväntat oss med tanke på hur det sett ut. En riktig otur drabbade Lyckows tärningar då.

Fredagen moppade vi upp till norra kusten och tog en taxibåt till Bottle Beach med sol och underbara bad.

Kvällens middag stod alltså förlorarna för. Packade ner det mesta för att kunna tillbringa sista dagen på stranden innan det idag blir hemfärd.

Av Jan och Kerstin - 10 mars 2016 02:26

Den här dagen skulle vi tillbringa i en hyrd båt för att utforska ön från havet. Det ger en lite bättre koll än när vi susat fram med motorbikes. Kolla in ”skatboet” som vi tidigare sett från land. Det är en LYX-restaurang – svårt att se igenom.

Båtturen avbröts ett par gånger för snorkling, visserligen en massa färgglada fiskar men ganska grumligt vatten,

Så kommer vi då fram till Bottle Beach – en riktig oas, Inga bilar, inga motorbikes – bara en strand med fantastiska bad. Inga stenar och inga döda koraller.

Här blev vi kvar några timmar innan vi vände skutan hemåt igen.

Det finns många olika sorters fartyg – här visar vi ett axplock av fiskebåtar, allt ifrån stora och välskötta till rent ”fattigbåtar”.

Senare på kvällen dök det upp en militärkonvoj – vi hade 5 fartyg som ankrade upp utanför vårt ställe och såg att de övade med små båtar runt de stora fartygen.

Till sist gick solen ner i en vacker färgkaskad.

Imorgon blir det utflykt med motorbikes igen och sista Yatzykvällen då den stora vinnaren utses.

Av Jan och Kerstin - 8 mars 2016 12:17

Arbetsveckan börjar med en lat måndag och följs av en nästan likadan tisdag!

Vid frukosten bokade vi in en privatbåt till på onsdag som ska ta oss runt längs kusten. Det blir en heldag med båt, bad, snorkling och förhoppningsvis skön bris. Vi lämnade tillbaka våra motorbikes på morgonen och bestämde oss för att besöka museet i det krigsfartyg som USA skänkte till Thailand 1957. Synd att det inte stämde med webbsidan – inte öppet och såg helt tomt ut.

Resten av dagen höll vi oss lugna på vår egen lilla strand.

Janne och jag tog en promenad in till byn idag på förmiddagen för att handla lite. Kan konstatera att det råder inte allt för stor ordning framför husen här och så funderar vi över om alla elkablar som hänger som de gör. Undrar om grönskan kommer att ta över helt.

Värmen suger och det är gott att ta ett stopp och fylla på med iskall citronjuice.

Ikväll blir det ”food-market” innan vi ska ta tillbaka vinnarläget på Yatzyn.

Av Jan och Kerstin - 6 mars 2016 11:34

En kvällspromenad till en engelsk pub. Matkoman slog till ordentligt efter dessa enorma portioner och det var svårt att sova med proppfull mage.

Vi har provat på ett flertal fina små stränder. Lördagen längst uppe på norra sidan där den ”asfalterade” vägen bara tog slut mitt uppe på ett brant krön, tur att vi inte kör med samma hastighet som yngre personer – då hade vi hamnat mer än fel.

Lördagskvällen hålls det streetmarket i tätorten. Handlade inte så mycket mer än fikabröd och grillade kycklingpinnar. Den enkla middagen kändes bättre i kroppen. Har ni sett så fint kaffe vi får till vårt kvällsfika?

Idag drog vi söderut för att först se om museet med krigsfartyget var något att se. Stängt, vi var för tidiga tror jag. Sen fortsatte vi med målet att hitta en ny mysig vik, men oj vad vi bedrog oss, så helt om och norrut igen. Hittade ett riktigt paradis. Tyvärr var inte ”Full Mone” puben öppen utan det fick bli lite fika o lunch på en av resorterna vid havet och framåt eftermiddagen hemma i vår bungalow igen.

Solen skiner och det är himlans varmt – men det blir troligen molnigt imorgon om vi ska lita på yr.no, fast här ser människorna mycket förvånade ut om man frågar om vädret – svaret brukar bli ”hot and sunny”

Av Jan och Kerstin - 3 mars 2016 11:54

Nu är lille båten reparerad och ilagd för att tätna. Motorn ligger fortfarande på land, men är genomgången av ägaren.

Igår prasslade det till i palmen och ner ramlade en coconut snake med en nyfångad geckoödla i munnen. Det tog inte många sekunder förrän den slukat ödlan och sen ålade ormen upp i träden igen. Tydligen en helt ofarlig orm - utom för ödlorna – som hoppar och flyger mellan träden och som ofta ramlar ner när det fått tag i ett rejält byte.

Efter frukosten körde vi norrut på små vägar och bestämde oss för att köpa lite frukt, så hittade vi en liiiiten pytteliten strand nästan längst upp på ön. Till en början var vi nästan ensamma men allt eftersom dagen gick blev det mer o mer likt ”Hätte Udde” en fin sommardag. Några fiskebåtar åkte förbi – annars väldigt lugnt och skönt. Restaurangen längst ut på udden ser på håll ut som ”drivved” men var en helt modern sådan.

Så var det det där med Yatzyn – här har vi kämpat under snart två veckor och pikat varandra om vem som kommer att vinna, vem som ligger sämst till osv. DÅ är det bra snopet att upptäcka att skillnaden nu är 0.

Av Jan och Kerstin - 3 mars 2016 02:35

Mera text kommer senare idag, här får ni en glimt över vårt boende.

Grabben i blå regncape gillar vi, tänk att dra på en regncape när han fiskar/letar ngt på botten. Visserligen regnade det men vad hjälper det när han mer eller mindre befinner sig under vatten???

Just nu drar vi iväg på en mopedtur.

Av Jan och Kerstin - 1 mars 2016 04:32

Måndagen bjöd oss på sol och bad på vår egen lilla strand. Utanför vår bukt finns det en sandbank som man når simmandes/gåendes eller med t.ex kajak. När det är lågvatten kan man gå över och då når vattnet till brösthöjd. Där utanför är det djupt och på strandkanten massor av snäckor.

Kajakerna kan man hyra på området och de är mycket noga med att förvara paddlarna vid receptionen. Anledningen är nog att de är eftertraktade tror jag efter att fått syn på killen i den gula farkosten. Ingen paddel utan bara en bräd/plastbit.

Intill våra strandstolar pågick reparation av en långtail-båt. Han spikade och hamrade en bra stund innan han kunde dreva mellan borden i botten.

Mexikansk afton – där vi ser Asta the Party-queen – med riktigt goda drinkar och mat. Även Janne ser ut att njuta. Som vanligt för stora portioner och låga priser.

Hemma pågår som ni förstått en kamp och nu föll vi en bit bakåt igen. Cappuccino med blommönster smakar förträffligt trots förlusten. Vem vet vad blomman heter på svenska? Asta har letat men inte hittat namnet.

Skjortan är köpt på beställning till Niccodemus – en riktig fiskarskjorta.