Av Jan och Kerstin - 20 januari 2011 09:35

Vi bor som herrefolk i en pampig villa med 3 sovrum, kök och vardagsrum.
en egen liten pool.
Blickar vi ut så har vi havet 20-25 meter framför oss med strand och palmer.
solbränna utan att helssola.
missade vårt bagage på nerresan.
förlorade de alla sina bostäder och båtar.
landremsan, en del som rena spökhus.
På en sten finns det noterat att tsunamin tog ca 65.000 liv.
personalen.
vattenfärger.
// Kerstin, Janne, Asta o Ingemar.

Nu ska ni få en mera detaljerad info om hur vi har det här på Petters Beach Inn i Kaluthara.Vi bor som herrefolk i en pampig villa med 3 sovrum, kök och vardagsrum. Lägg därtill en "bautastor" terass på andra våningen på ca 90 kvm som till en tredjedel ligger under tak. Möblerad med korgstolar, bord och solsängar och utanför huset har vi en egen liten pool. Blickar vi ut så har vi havet 20-25 meter framför oss med strand och palmer. Personalen här är perfekt, god mat och de ger oss massvis av tips vad vi kan hitta på. Nu har vi inte gjort så många utflykter utan passat på att lägga grunden för en bra solbränna utan att helssola. 3 besök i kaluthara som liggger på 5 min Tuctuc avstånd för att handla det man mest behöver.Första gången fick vi komplettera med hygienartiklar, lite lättare klädsel eftersom vi missade vårt bagage på nerresan. Vi har vandrat runt och kollat in alla fiskare som varje dag ligger utanför och försöker få ihop sitt levebröd. Dessa familjer bodde tidigare precis vid havet men vid tsunamin förlorade de alla sina bostäder och båtar. Många människor omkom och som ni ser på bilderna står det kvar en del hus längre in på landremsan, en del som rena spökhus. På en sten finns det noterat att tsunamin tog ca 65.000 liv. Igår när Janne o jaga var ute o promenerade så dök det upp några fina "husdjur" längs vägenoch när vi tog en sväng ner till stranden höll Janne på att krocka med en som vi skrämde upp. Dessutom hade vi besök av en 2,5 m lång orm vid poolen - men den var ofarlig enligt personalen. På måndag startar vi en 4-dgrtripp in i landet för att se de mest attraktiva platserna, se fotot där jag ritat in rutten. Då ska vi också hälsa på barnhemmet Smyrna Center och lämna alla barnkläder som Zebra o Lotta skickat med + lite pennor, block, färgkritor o vattenfärger. Ja då har ni fått en liten lägesrapport. Nu blir det bad igen! Ha´t så bra... vi hörs// Kerstin, Janne, Asta o Ingemar.

Av Jan och Kerstin - 17 januari 2011 04:40

P.g.a att det ar sa dyrt att ringa med vara "svenska" SIM-kort har vi kopt nya har nera.

Vara ny mobilnr ar:

Jan och Kerstin:    +94772018731

Ingemar och Asta: +94772019308

Halsningar fran Sri Lanka

Av Jan och Kerstin - 16 januari 2011 06:58

Idag ar det sondag och vi har varit har sedan onsdag formiddag.

Resan hit startade inte sa bra. 6:55 fran Goteborg bliv 8:30 och missad anslutning i Brussel.

Ombokningen gick dock bra och vi kom med ett plan till Frankfurt och vidare till Colombo. Endast en timma forsenade.

Har borjar problemen. Vart bagag hade inte samma tur. Det blev kvar i Brussel.

Att anmala att bagaget saknades tog oss tva timmar att klara ut.

Vi hade mott den Sri Lankesiska mentaliteten. No problems but we have no idee.

Det basta sattet att losa problemet ar att gora ingenting.

Efter minst 10 samtal till flygplatse fick vi antligen vart bagage sent pa lordegen.

Enlig folk pa hotellet hade vi tur. Det kan ta upp till tre veckor om det alls kommer.

Under de tre forsta veckorna kan  vi uppdatera bloggen regelbundet da vi har fri tillgang till internet. Detta som tack far att Janne haft "datautbildning" med personalen.

Vi hors innom kort

Kerstin

Av Jan och Kerstin - 13 december 2010 10:31

Den 12/01 bär det iväg till Sri Lanka.Du kan följa våra äventyr på denna blott.

Av Jan och Kerstin - 23 februari 2010 12:44

Igar (mandag) var vi pa rundtur i Goa. Vi "kopte" en taxi med forare fran 12:00

till 19:00 for ca: 300 kr. Besokte en kryddfarm och fick se hur man bl.a odlar cashawanotter, vanillj, annanas, peppar, kardemumma och saffran m.m

Sist besokte vi Goas huvudstad Panaji och gjorde en sista shoppingrunda.

Idag har vi haft en sista dag med bad och sol.

I morrgon kl. 17 startar hemfarden fran Goa till Tranas via Bombay, Dehli, Helsingfors och Goteborg dit vi anlander 17:10 pa torsdag om allt gar enligt tidtabell.

Bered er pa att snon smalter snabbt nar vi kommer hem. Vi ar val uppvarmda!

Av Jan och Kerstin - 21 februari 2010 12:12

33 i luften o 30 i havet!

Idag har nastan ALLA Indier ledigt och trangs pa stranden. Herrar o damer val kladda o de badar fullt pakladda. Bara barnen o en del tonaringar har lite lattare kladsel.

Igar fick vi ett elfel i huset - helt svart! Men det lyckades att hitta en elektriker som kunde byta ut den uppbrunna sladden i elskapet.

Har dar vi bor nu vimlar det av ryssar - de bade hors o syns!!

Sista kvallen pa Varca Beach slog vi till ordentligt med var sin BAUTAHUMMER o vitt vin. Det absolut dyraste man kan tanka sig har nere + ett par omgangar med drinkar (som inte gick att dricka - vi gjorde ett hal i sanden o hallde ut det mesta)

Idag har vi akt motorcykel in till Colva Beach och varit ute pa en battur o kollat in delfiner. Haftiga djur som ror sig med en sirlighet som man skulle vilja g;ra sjalv.

Nu sitter vi o internetar lite o sen blir det handling o sen tillbaka med motorcyklarna hem till vart Nanu Beach Retreat.

Horde att ni fatt lite mera sno hemma - vi har redan mardrommar om snoskyffel...

Av Jan och Kerstin - 18 februari 2010 05:16

Vi badar och njuter. Kolla bara Ingemar i badringen!! Harliga vagor o ett vatten som ar sa salt att man spottar lange efter kallsuparna. En eftermiddag tog vi taxi in till Margao och blev avslappta mitt i den centrala marknaden. Har finns allt att kopa och vi passade pa att handla vaniljstanger o lite annat, Men chiliberget tog vi bara bild pa. Pa stranden vimlar det av tjejer o damer som vill att vi ska kopa allt! Ingen ger upp en enda minut, sa man far bli allt karvare mot dom for att de ska sluta. Men gissa vem som inte kunde sta emot jordgubbsforsaljaren pa stranden - JANNE forstass. Och jag far val erkanna att de smakade helt OK, men inte som svenska.

Nu ska vi ner pa stranden igen o se vad som hander idag. Kvallen avslutar vi pa restaurangen med Hummer. Och imorgon flyttar vi ett par km norrut.

Hall stallningarna hemma o heja pa alla svenskar i OS - har hor vi inget om resultaten mer an vad som ev kommer via SMS.

Av Jan och Kerstin - 13 februari 2010 13:50

Goa har en annan atmosfar an de andra stallen vi besokt. Har kan man ana tystnaden vissa tillfallen. Folket verkar ma battre och trafiken ar som hemma pa Norra Storgatan - en bil da o da.

Men kommer ni ihag nar vi alla uppmanades att "Halla Sverige Rent" for manga ar sedan - hit har inte dessa kampanjer natt annu - det finns drivor av skit, gamla plastflaskor, papperspasar o sa gor Indierna sina toalettbesok ute vid vagen, eller pa trottoaren i staderna...

Kackerlackorna far vi sopa ut pa morgonen o de ar inte sa sma heller.

Pa vagen ner till stranden finns det ett "fattiglager" dar familjer bor i skjul med presenningar o pappbitar. Barnen ar bara bedarande sota - men hemskt skitiga o magra. Stranden narmast oss ar mycket lugn o rogivande, det dyker upp en o annan sot tjej som inte tror att vi ar dar i nagon annan avsikt an att handla klader, scharlar eller silver.

Igar holl vi pa att hamna i en tjurrusning, en vattenbuffel som leddes omkring av nagra killar fick plosligt for sig att vanda och drog jarnet med dessa tva hangande i ett rep - det gick undan, de rundade min solstol pa ca 1,5 meters radie.

Idag kom hela flocken ner o badade, visst ser de ut att njuta?

Ikvall blir det middag vid havet - ska testa haj.

Halsa alla att vi mar som kungar...