Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Jan och Kerstin - 2 maj 2023 20:24

Vi har fått fatt i en gammal lägenhet precis intill en park och havet. Vi bor alltså ute på udden i den gamla staden Cadiz. Smala gator och trånga gränder med små butiker och matställen överallt. Långa promenader blir det och vi har besökt de flesta ”must see”. Gamla fästningar, stranden mitt i staden, cafeer och barer, käkat Tapas, kollat in den gamla Marknadshallen och besökt och kanske fått lite syndernas förlåtelse i Catedralen.

Första kvällen trodde vi att vi var väldigt smarta – köpte pizza som bara skulle bakas till i ugnen. Eftersom vi antog att 1:a Maj skulle det vara stängt.

Perfekt – fast vi hade ingen ugn….

Vad gör man då – jo först en sväng i mikron med grillprogram och så en sista stekning i pannan för att få den lite frasigare. Uppfinningen höll och avnjöts.

Ikväll blir det lite käk hemma i lägenheten och en drink ute i parken när solen går ner.

Imorgon drar vi iväg mot Cordoba med ett eller ett par stopp på vingårdar längs vägen.

Av Jan och Kerstin - 30 april 2023 18:21

Bilfärd ut i den fina spanska naturen. Hamnade i en liten by där vi tänkt att besöka en vingård där de jobbar på att bevara gamla – riktigt gamla – vinstockar. Men där var det ”closed” istället blev vi positivt överraskade att det fanns en liten marknad längs centralorten. Där skulle det bli något roligt framåt kvällen – med musik och trapetsuppvisning på gatan. Stannade inte kvar utan drog ner mot en liten ort nära stranden och fikade. Värmen steg till +33 och vi bestämde oss för att åka tillbaka till vår lägenhet och svida om till badkläder och besöka poolen. Kanonskönt!!  Till och med Janne…..

Middag på en Thailändsk restaurang innan dagen tog slut.

Idag lämnade vi Estepona med siktet inställt på Cadiz. Bilder längs vägen och första kvällen kommer imorgon.

Av Jan och Kerstin - 29 april 2023 11:10

På vägen mot Estepona gjorde vi ett stopp nere i Marbellas hamn. Lite  svårt att hitta parkering men längst in i hamnen vid badplatsen höll en man full koll på att det fanns en och vinkade fram oss. Strosade omkring lite och hittade ett litet cafe inklämt mellan en stripclub och en skönhetssalong.

Nu bor vi högt upp i en stor lägenhet med en enorm terrass med utsikt över pooler och havet. Första kvällen gick vi ner för backarna och var väl lite tidigt ute jämfört med alla andra. Så ingen trängsel här alls. Vi fattar att nere vid hamnen öppnar det upp en enorm massa pubar och restauranger lite senare. Tipset vi fick om en trevlig och bra restaurang höll fullt ut. Det blev en lyckad och jättegod middag med gott vin. Sen var det bara backen……

Andra dagen bilade vi in till den äldre delen av Estepona. Här kan man vandra runt och bara njuta. Den som kan och tycker om olika sorters växter/träd kan här se hur de trivs och sköts om. Det finns mängder av personal som vattnar, räfsar, planterar och rensar. Som om inte detta vore nog – vi tog oss till Orkidehuset och såg varianter man inte trodde fanns. Ett växthus i 3 våningar och det kostade bara 3 Euro per skalle. Kände att vi framåt eftermiddagen fått nog för den här dagen och drog oss hemåt och avslutade kvällen med egen vinprovning och små tilltugg. Sedan vi kom har poolen besökts mest av fiskmåsar men idag har det fyllts på av folk också. Fiskmåsarna håller koll på om det finns något att äta.

Idag blir det nu frukost och planering vad vi ska göra och vart det bär iväg.

Av Jan och Kerstin - 26 april 2023 21:14

Då har vi äntligen kommit iväg på vår rundresa i södra Spanien. Den var detaljplanerad redan samma år som Covideländet anlände och stoppade oss.

Men nu har vi landat och tillbringat 2 dagar i Malaga. En riktigt trevlig stad och vi har hyrt en kanonlägenhet med egen takterrass och med en hiss direkt in i lägenheten.

Vad har vi då gjort – jo första dagen gick vi ordentligt – över 14000 steg. Fikade i hamnen och strosade runt. Letade efter och hittade en trevlig Tapasrestaurang i närområdet och avslutade dagen både mätta och trötta i fötterna.

Idag har vi varit på Picassomuseet och kikat på en mängd mer eller mindre lustiga konstverk. Pablo var en produktiv man. Sen har vi åkt HopOn-HopOff buss runt hela Malaga och så varit o handlat på Mercadona för att fixa egen plockmat framåt kvällen.

Imorgon packar vi om och då går färden till Estepona.

Av Jan och Kerstin - 12 oktober 2022 16:04

Sista dagen på Sicilien och dagen för hemresan.

Nu har den här resan nått slutet. Sista natten tillbringade vi på ett fantastiskt ställe.

Stort rum – separat rum med bubbelbadkar och dessutom ett stort badrum.

Utanför en hyfsat stor gräsmatta med bord, stolar och solstolar.

På sängen låg 2 glas och en Sparkling Wine och några godis.

Vi gick en sväng för att äta något framåt kvällen och vi hittade stället med stort S.

Den hette Atlantico och vad vi först såg var en bil uppe på taket och en kossa vid entren,,,

Inne på restaurangen fanns allt – fattar inte hur de tänker när de t.ex hänger upp två Vespor på väggen och alla sorts gamla kastruller mm i taket.

I vilket fall som helst – det här var verkligen Sicilien. Pappersduk på bordet, vinet serverat i lite annorlunda glas och till brödet kom det en skål aioli och hör o häpna – varsitt varmt hårdkokt ägg som vi skulle krossa och äta med salt och olivolja. Skalet kvar på bordet…

Så fick vi in maten och den var perfekt. Vi delade på en portion grillade Baby Ribs över öppen eld och en Friterad Camembert. När notan var betald blev det en bonus – var sitt litet glas Lemoncello.

Idag har vi nu flugit från Palermo till Rom. Nu har vi checkat in och sitter och väntar på vårt flyg mot Arlanda som är planerat att avgå 18.05

Inatt sover vi hos Anna o Pär i Tullinge och torsdag efter lunch rullar vi in i vårt lilla Tranås igen!

Av Jan och Kerstin - 10 oktober 2022 20:50

Regn och åska har legat kvar under natten och det blev ett crescendo vid halv 8 tiden nu på morgonen. Blixtar o dunder och hällregn.

Men väderleksappen spådde att regnet skulle dra vidare vid 9-tiden och solen och knappt ngn vind vid 10-tiden. Stämde perfekt.

Efter frukosten tog vi ett par timmar i den gamla delen av staden och besökte egentligen alla platser, kyrkor o sevärdheter.

Eftersom vi sett så många hus som verkar övergivna och till salu blev vi nyfikna på Husdrömmar Sicilien och såg några avsnitt. De köpte ju ett ”rosa palats” inte långt härifrån. Många ser ut som om de inte går att rädda.

Bestämde oss för att gå bort mot hamnen – men som vanligt så är det stängt för ”icke båtägare” att vandra runt på bryggorna. Däremot följde vi kanalens ena sida där fiskebåtarna lägger till och på motsatta sida ligger det en gäng båtskorvar. Kan inte tro att någon av båtarna kommer att bli annat än skrot.

Vi hittade en liten krog som blir kvällens mål i dubbel bemärkelse.

Imorgon drar vi oss närmare flygplatsen – Terrasini - för att på onsdag checka in på flyget från Palermo via Rom och sedan landa på Arlanda vid 21-tiden.

Kan komma ytterligare något inlägg och bilder – om INTE så har vi haft en fantastisk resa i Italien.

Av Jan och Kerstin - 9 oktober 2022 21:38

Checkade ut på förmiddagen och lämnade berget och for mot Mazara Del Vallo. Nu trodde vi att det skulle bli en betydligt bättre väg än den vi hade upp mot bergen. Men inte alls - men efter några mil på mer eller mindre okörbar väg så plötsligt hände det!! En motorväg dök upp och då kunde vi gasa på igen och kom fram 2 timmar för tidigt.

Vi hittade en parkering utanför boendet som är gratis!! Det kan man se som en belöning.

Fikastället hittade vi precis nere vid havet och sen vandrade vi runt en stund och letade efter en butik som skulle vara öppen. Fast den fanns helt enkelt inte mer än på Google Maps....

Våra hyresvärdar var verkligen generösa. Det finns vatten, istea och flera sorters juice i kylskåpet och på bordet en stor skål med frukt - äpplen, päron, vindruvor och plommon. I köket olika sorters pasta, tomatsåser, kaffe, bröd och croissanter och marmelad och så Nutella.

Kvällens måltid hade vi sökt på nätet. Vi villa ha en pasta Carbonara - stället låg några hundratals meter bort så vi traskade glada i hågen dit. I min föreställning skulle det vara en liten trevlig krog - men haha det var en stor skramlig och upplyst (kallt nästan blåaktigt ljus från lysrör i taket).

MEN inte kunde vi få Carbonara - äggen var slut och när vi försökte med några andra alternativ så fattades det en del ingredienser. Till slut fick vi i alla fall ihop 2 olika pastarätter och var sitt husets röda vin.

Kaffe med mjölk gick inte heller - mjölken var slut också.

(Vi fick förklaringen - imorgon stänger de ner i 2 veckor för att renovera hela lokalen).

När vi skulle lämna stället och betalat öppnade himlen sig och åskan mullrade gräsligt.

Så vad gör man utan paraply?? Jo ber om var sin stor plastsäck och en mindre påse.

Nöden har ju som sagt inget val - vi kom hem rätt torra i alla fall.

Av Jan och Kerstin - 8 oktober 2022 14:54

Resan från Brindisi till Palermo tog bara drygt en timme. Kvitterade ut en Lancia som Janne rattar runt på de små alpliknande vägarna. Först ett fikastopp i Terrasini och så vidare ut till San Vito le capo. Ett semesterparadis med långa stränder och mängder a  restauranger. När vi kom dit var det marknad längs flera gator. Så skulle vi då ta oss till vårt första boende uppe i täta bergsområden.  Vi följde vägbeskrivningen som Booking gav oss. Hamnade i en 45 graders? nerförsbacke med hål o stenar o rullgrus. Lyckades vända och så ett nytt försök. Visade sig att boendet låg 8 km längre  bort. Stället är en gammal gård som byggts om till turism - Antichi Granai - De har egen vingård och eget vin. Middagen helt perfekt. Internet inte alls.

Idag såg vi fram mot en stund vid poolen, men under frukosten dök det upp ett gäng gubbar som plockade in  solsängarna och täckte över och tömde poolen. Snopet. Vad gör man då? Jo söker efter en matbutik för att leta efter ett vin som Owe rekommenderat och sen gör vi ett nytt arkeologiskt besök på Segesta -The valley of The Temple. Ett ståtligt bygge som aldrig blev färdigt ca 409 år före Kristus.  Nu ska vi ut och ta oss en liten drink och kika ut över berg och dalar. Imorgon drar vi vidare till Mazara del Vallo som ligger på Siciliens sydvästra kust.