Alla inlägg under februari 2013

Av Jan och Kerstin - 14 februari 2013 10:32

I det senaste inslaget, från i tisdags, fick vi inte med allt. Här följer en komplettering.
Till eftermiddagsfikat i tisdags serverades en överaskning. Bagaresonen Carl Hans hade under flera dagar
under stort hemligetsmakeri förberett "semlebak".
Jakten på lämpliga bullar, mandelmassa och grädde pågick under större delen av tisdagseftermiddagen.
Döm av vår förvåning när nämde bagareson serverade åtta vackra och välsmakande semlor dagen till ära.

Övriga bilder visar den eldrivna tri-cyclen som vi hyrde för vår ö-tur. Det finns kanske en sådan på 1000 bensindrivna två-taktare.
De ägs av staten som väl försöker att göra en miljöinsats. Som vi tidigare nämt är ön invaderad av kineser varav flertalet
vill lära sig att dyka.
I dag är det alla hjärtans dag vilket uppmärksammas stort här bl.a genom städerskans konstnärliga handuksvikning.

Av Jan och Kerstin - 13 februari 2013 00:55

Uppställda och klara för en strapetsfylld dag redan kl 9.00 Den elektriska tricykeln är statens egendom. Ett miljötänk som borde få genomslag mycket snabbt. De vanligaste drivs med bensin, låter som getingar i tusentals och luktar illa. Första stoppet gjorde vi i en liten by med strand på södra delen. Här mötte vi den absolut skickligaste försäljaren vi någonsin mött. Hon fullständigt knockade oss allihop. Det kvittar vad hon säljer - jag lovar att du skulle köpa. Nu blev det lite halsband o annat krafs.
Därefter ställde vi kosan norrut. Ön är väldigt liten och det vimlar inte av tuistattraktioner direkt. Så vi tog alla tillfällen i akt och stannade till vid en djurpark i miniformat, där alla sitter i bur. Trots detta så fick vi en bra upplevelse eftersom vår personliga guide var bra och informativ. Fast visst hade det varit skönt att slippa se alla djur i små burar. Ännu värre var den stora skaran av kineser som dök upp. De låter och är väldigt mycket.
Längst upp på norra spetsen tog vi en paus med istea och sen drog vi vidare till utsiktspunkten på ön. Många trappor med varierande dåliga trappsteg som till slut gav oss en fantastisk vy över hela ön.

Läs nästa inlägg om fettisdagsfirandet på Boracay.

Av Jan och Kerstin - 12 februari 2013 00:29

Gänget har haft det rätt tyst och lugnt ett par dagar när Kerstin varit rätt så förkyld(!) Men nu är jag på benen och feberfri och näsan går att andas igenom igen. Igår kväll gick vi längs hela stranden in till tätbebyggelsen och alla shoppinggator. Det blev en fantastisk solnedgång då molnen bara försvann några minuter innan. Solen går ner ett par minuter efter 18 och det känns som om den bara ramlar ner i havet, för på bara några minuter är den borta. Det var mycket kineser och och dra turister. Man gick som i kvicksand, fötterna rörde sig men vi kom knappt framåt i alla fall. Asta har vait hos frisören och blev positivt överraskad över priset - 15:-.
Tänkte ta några priser som vi turister betalar här på Boracay:
Helkroppsmassage 1,5 tim. 50:-
Taxi (tricycle) för 4 personer 50:-
Hyra elbil m chaufför 50:- per tim
Drink GT 2 st för 15:-
Gin (lokalproducerat) en liter 40:-
Middag för 4 personer inkl öl ca 150:-
Tvätt av kläder 6:- per kg
En städerska på vårt hotell tjänar 40:- PER DAG.
Nu om några minuter ska vi käka frukost och sen bär det iväg på en rundtur till olika platser på ön.

Av Jan och Kerstin - 10 februari 2013 00:53

Upptrappningen inför kinesernas nyår pågår. Kineser överallt!
Under lördagen startade firandet med fyrverkerier och smällande.
Firandet av ormens år kommer att pågå en vecka. Sedan kommer friden att
lägga sig över Boracays stränder.
Vi planerar en tur med segelbåt under de närmaste dagarna.
Båtmodellen som är aktuell finns på bild nedan.

Av Jan och Kerstin - 9 februari 2013 00:11

Nu börjar lugnet i kroppen infinna sig och semesterkänslan tar .över.
Har träffat några trevliga människor från Norge o England.
Kvällen avnjöts i solnedgång och med philippinomat till sång och gitarrspel.
Många segelbåtar var i rörelse, mest med kineser. Deras nyårshelg börjar inom de närmaste dagarna och håller sedan på en vecka. Så vi lär få se och höra många fyrverkerier. Sätter inte in någon bild idag.

Av Jan och Kerstin - 8 februari 2013 00:49

Tidig avresa från Bankoks supersized airport. Resan till Manilla tog ca 3 timmar och så anländer vi till vårt hotell i trafikens Mecca. Baksidan bussterminal, resecentrum med mängder av taxi och omgärdade av 3-filig väg. Vi begär ett lugnt och tyst rum och får ett 4 m2 stort, kalt och utan fönster HA HA HA. Byter upp oss till deras lyxvariant "familyroom" som är 10 m2 med 2 oisolerade fönster ut mot trafiken. Sov i korta pass trots att man trodde att sängen stod mitt i gatan.
Vidare till Boracay med propellerplan. Här fick vi vår första försening på en timma och anlände till Boracay efter en kort flygtur på knappt timmen och sen färja når vi äntligen paradisön Boracay.
Bara 100 meter från stranden ligger det lilla familjehotellet Juwel Inn och när väskorna är uppackade är det äntligen dags.
ATT KÄNNA SAND MELLAN TÅRNA...
Här blir det att dricka och äta sig fram längs stranden. Enda sättet för oss att kunna få tillgång till solstolar med parasoller. Uthyrning existerar inte här. Antingen har de stora hotellen på stranden egna för sina gäster eller så finns det några restauranger. Det blir detta vi får satsa på, men än finns det många varianter på bläckfisk att testa.
Gjorde första shoppingresan till centrum för att bunkra dryck, frukt och annat ätbart till centrum med eldriven tuc-tuc (lyxvariant). Hemresan med en gammal traditionell illaluktande som knappt orkade uppför backarna.
Avslutade dagen med fruktstund, kaffe o Yatzy innan JohnBlund tog över.

Av Jan och Kerstin - 5 februari 2013 16:52

Morgonen startade med att väcka våra sjusovare... Sen vände ngn kartan fel och vi hamnade inte där vi skulle. Till sist lyckades vi i alla fall hitta skytrain in till Siam square. Ja SJ ligger i lä - här går tågen ofta och till ett lågt pris, tror det kostade 6 kr enkel resa per person. Nu är en massa elektronikprylar inköpta och väl hemkomna blev det en stund vid poolen. Kvällen närmar sig och imorgon 8.00 kommer taxin o hämtar oss så vi kan påbörja resan till Manilla. Så nästa inlägg kommer från Filippinerna.

Av Jan och Kerstin - 4 februari 2013 15:39

En helt perfekt resa hit till Bangkok. inga förseningar utan framme före utsatt tid och alla väskor var med. Vårt hotellrum var inte klart nar vi kom fram vid 11-tiden utan det blev några timmar vid poolen med kaffe, öl och SOL och bad. Ikväll har vi inte gjort många knop. Sett oss omkring lite och besökt en italiensk restaurang Bacco. Avslutade med Yatzy och kaffe tillsammans med vårt resesällskap. Vi blev totalt utsopade så nu laddar vi för revansch. På morgondagens schema står besök på Bankoks största teknikvaruhus. För vi har just nu lite problem att ladda upp bilderna från Jannes nya kamera. Men skam den som ger sig. Vi hittar kanske lite annt roligt också. Godnatt.