Av Jan och Kerstin - 3 maj 2018 11:03

Att starta semesterresan med 2,5 timmars sömn gör att slutet av dagen blir väldigt seg. Men innan dess så hände mycket på kort tid. Vi lämnade Linköping med KLM vid 6tiden på morgon och gjorde en ”buklandning” i Amsterdam och så var vi framme i Lissabon innan utsatt landningstid vid kvart i elva.

Så mellan kl 02.30 – 10.00 hade vi klarat av 3 frukostar!!

Lissabon välkomnade oss med ett mulet och rätt kyligt väder. Det löste vi genom att vandra längs den breda Avenida da Liberdade, spana in olika restauranger inför kvällen.

Utan att vi planerat det – eller ens uppfattat var vi var - så gjorde vi det mest korrekta en turist kan göra – vi ramlade in på ett café för att uppleva Lissabons mest kända bakverk – och det var alltså det berömda fiket som dagligen serverar flera tusentals Pastéis de nata som ska avnjutas med kaffe/portvin. Vi hann aldrig få med bakverket - redan uppätna när fotografen kom på idén. Men eftersom vi ska vi njuta av dessa  flera gånger så kommer bilderna framöver..

Först vid 3-tiden fick vi nycklarna till vår lägenhet mitt i händelsernas centrum. Ett mycket gammalt hur med ca 4,5 meter högt till tak – i en förvirrad planlösning. Löfgren o jag bor en trappstege upp och har förvandlat matbordet under till vår privata ”dressingroom”.

Eftermiddagen ägnade vi åt att se oss omkring i närområdet bland alla människor som på torget utanför försöker sälja egna, fådda o ”kanske hittade” begagnade saker. Allt från kakor till ingångna skor.

Vi misstänker att det pågår viss handel som inte är godkänd i Sverige – många unga män som vandrar omkring/står och hänger.

På hemvägen efter intagen middag så pågår en musikalisk demonstration där de flesta i publiken var handikappade. Det visade sig att i Portugal finns inget stöd för handikappade att kunna få leva ett liv med egen bostad – och att det är Sverige som står bakom just denna demonstration.

Sista annorlunda intrycket – när vi skulle gå in i vår port var den ”nymålad” och det är tydligen helt OK för dessa ungdomar/konstnärer att ändra färg och skriva texter på dörrar/jalussier.

Nu laddar vi för att ge oss ut i Lissabon på ett mera strukturerat sätt.

Av Jan och Kerstin - 19 november 2017 21:20

Marocko har visat sig på sin bästa sida. Vi har sett och upplevt mängder under två veckor. Tänkte visa några bilder från de sista dagarna – först en berber uppe i bergen som absolut ville att vi skulle köpa oss ett antal mattor och soliga och glada, ätande resenärer. Vi har köpt oss en tagine (lerkrus) som nu ska packas ordentligt så att den inte skadas i väskhanteringen – en billig gryta – vi gav knappt 30:-.

Varma sköna dagar har vi haft – men kvällarna blir riktigt kalla. Så för att kunna sitta ute och dricka kvällskaffet krävdes typ kåldolmeinpackning med täcke.

Janne har som vanligt följt CNN Late Night Show och har dokumenterat ett antal muralternativ åt Trumph. I Marocko är man duktig på att bygga murar.

Vi har bott mitt ute i ingenstans sista veckan men ändå haft en liten shoppingmall – och idag gjorde vi besök på Apoteket, för vi är mer eller mindre förkylda allihopa. Inhandlade nässpray och Strepsil så nu är vi laddade.

Skickar med en bild på vackra blommor som växer som träd och inne på området finns det en hel mängd citrusträd. Janne ”pallade” en frukt – men somliga straffas direkt – den var så sur så den gick inte att äta.

Nu är det bara att packa och sova – för imorgon förmiddag körs vi till flygplatsen och räknar med att vara på hemmaplan tiiidigt tisdag morgon.

Av Jan och Kerstin - 17 november 2017 19:54

Uppe tidigt för att fota soluppgången över Atlasbergen. Efter frukosten hämtade taxichauffören oss för en dags utfärd upp i Atlasbergen. På vägen upp stannade vi flera gånger för att fota berg, dalar och byar. Kikade in i ett kollektiv, som drivs av kvinnliga berber, och fick se den manuella tillverkningen och lukta o smörja in oss med olika former av Arganoljor. Till slut kom vi upp till sista byn där vägen mer eller mindre tog slut och började klättra upp för steniga och hala stigar/trappor. Kolla in det moderna ekologiska kylskåpet – det drivs av vatten som sprids med hjälp av tomburkar och ”leksakspropellrar” – man ska aldrig sluta att förvåna sig över enkla/smarta lösningar.

Längs stigen upp passerade vi ett par andra kollektiv av hantverkare – alla berber – och mitt i stenbearbetningen satt en vindögd man och gjorde olika djur, ask- och tvålfat i alabaster (som bryts här i Atlasbergen på ca 3000 meters höjd). Så långt kom aldrig vi – utan stannade på ca 1.500 vid det nedersta vattenfallet. Inte så imponerande – men ändå. Lunchen bestod av marockansk specialitet – kyckling med fikon tillagad i lerkrus (tagine) och couscous – smakade perfekt. Vi blev uppvaktade av både spelemän och ett antal katter som kände lukten från kycklingen. Det var bara katterna som lyckades med sitt smicker.

På hemresan fotade vi ett antal hus som sitter som klistrade intill bergväggarna och i den nedersta våningen bor djuren och över dom människorna (måste lukta rätt illa). I den byn vi stannade bodde det ca 50 familjer med totalt 430 innevånare – många barn blir det här nere i de muslimska bergsbyarna.

Längs vägen finns nästan allt till försäljning, keramik i mängder och olika former, frukt och oljor mm. Vår taxichaufför stannade och köpte 15 kg nyplockade äpplen av en familj för ca 50:-

Nu vilar vi en liten stund innan det är dags för drink och Aktuellt. I matsalen serveras idag Asian food – får se hur det blir.

Imorgon ligger vi vid poolen och njuter av solen.

Av Jan och Kerstin - 16 november 2017 09:22

Tog en taxi från hotellet redan vid 10-tiden och fick under resan information om att det just nu är helgdagar så att vi skulle räkna med att det var mycket folk ute. Precis så var det! Men alla affärer o restauranger var öppna. Trångt är inte ett tillräckligt ord för hur det är att trängas i de minsta passagerna inne i Soukerna. Försäljarna är rätt påstridiga, men inte otrevliga. Kerstin försökte hitta ett par tofflor i skinn – men längden på skorna här nere verkar inte hålla ordinarie mått. Lustigt att försäljaren försökte påstå att alla passade perfekt. Så det blev inga alls.

Härliga dofter och fantastiska färger på kryddor och torkade teer. OM man hade plats i bagaget skulle vi fylla det med korgar och hemsnickrade stegar och pallar.

Utanför på stora torget  hade  ett av Marrakechs transportföretag ställt upp sin PR-vagn. Inne i soukerna sköttes transporter med människa/kärra eller åsna/kärra.

Janne gillar att posera med vilda djur – nu såg visserligen inte ormen så aggressiv ut – men visst är det häftigt.

Framåt eftermiddagen tog vi oss upp på en takrestaurang och vilade fötterna ett tag. Och sen tog vi nya tag i anslutning till torget där det fanns mera ordinarie affärer. Några inköp gjordes.

Ute på Gycklartorget uppvaktade diverse försäljare för att få sälja– skärp, telefoner, klockor, mandelkakor, pappersnäsdukar och solglasögon. Men det är svårt att se alla som tigger.

Summering – mycket folk – många dofter – trångt men trevligt under en heldag i Marrakech.

Så har vi varit och besökt en anläggning i närheten – den var stängd – men vi fick komma in o kika. Det visade sig att det är en badanläggning som har öppet sommartid, mycket fin och där fick vi se en hel bassängkant målad i en stil som vi känner oss bekanta med.

Det finns ett blogginlägg före detta som beskriver vårt hotell. Kom aldrig in på Facebook.

Av Jan och Kerstin - 13 november 2017 23:31

En ***** resort som i huvudsak är en All-inclusive anläggning i stort format. Men vi har valt att enbart ha frukost och middag och själva stå för lunch och slippa vara uppbunden på samma ställe hela tiden. Så innan avfärd gick vi ett par km till ett stort affärscentrum och handlade på oss en del ”bra att ha”-varor. För att inte behöva släpa på alla kassar funderade vi på att ta en TAXI tillbaka till vårt hotell. MEN vid Taxiskyltarna var det helt tomt – inte en taxi så långt ögat nådde. Då dyker det upp en liten man som undrar om vi behöver TRANSPORT. Mycket riktigt en svarttaxi – men vad 17 gjorde det. Vi baxade in oss i en liten Suzuki av inte känd modell och absolut inte i bästa skick. Resan gick bra och både vi och föraren var nöjda.Nu bor vi alltså på Aqua Mirage som ligger ca 12 km söder om Marrakech men det går både bussar o taxi in till staden. Här var maten helt perfekt! Så nu är vi mätta och sitter och tittar på fotbollsmatchen mellan Italien och Sverige med tysk kommentator. Tänk att de orkade hela vägen trots domarmissarna.Stannar på anläggningen imorgon och på onsdag blir det heldag i Marrakech.

Av Jan och Kerstin - 12 november 2017 19:16

Åkt buss (ha ha) och återvänt till Marrakechområdet igen. Bor just nu på ett riktigt fräscht hotell som heter Wazo – fast vi skulle inte bli så fräscha – de har trots 5 tillsägelse ännu inte levererat shampoo och duschkräm till vårt rum.

Fredagen var vi nästan överallt – först i Casablanca och gick gå in i den mäktiga Hassan II Moské. Relativt nybyggd – det tog 6 år för 4000 man som jobbade 3-skift att färdigställa detta mästerverk. Här har man inte sparat på kostnaderna, den stora porten är tillverkad i titan (dyrare än guld) och det fanns flera sådana portar! Och sedan åkte vi vidare till Marrakech.

Lördagen valde vi bort ett trädgårdsbesök för att sitta i solen och dricka te. Sen kikade vi på flera moskeér, olika murar och portar och innan lunch ingick obligatoriskt juvelerarbesök. Fastnade för en snygg vit/rödguldkedja för 79.000 kr som till slut skulle hamna på 25.000 – men istället för att betala så erbjöds jag lämna in Löfgren som pant. Men han är fortfarande med oss och jag har silverhalsbandet kvar om halsen.

Tur igen! (inte med buss) Vi hittade en pytteliten restaurang/hotell – såg en liten dörr som stod öppen på en bakgata och gick in och upptäcker detta familjeägda hus med fina anor och riktigt god mat.

Eftermiddagens besök på Fashion Leather fick heller inte privatkontot att sjunka. Visserligen jättemånga fina läderjackor och hyfsade priser om man bara orkar pruta.

Avslutade dagen på Gycklartorget bland tusentals andra marockaner.

Så har vi förstås låtit Owe ha sin dag – idag blev det slappa vid poolen.

Just nu vet vi inte var vi ska bo nästa vecka och heller inte när vi ska åka dit. Spännande varja dag.

Så har vi lite fakta att lämna (första är på begäran)

Kameler/Dromedarer har 4 ben

Marockanen i hotellbaren gav oss informationen att magsjuk blir man bara om man är för lätt klädd! Fundera på den ni!

Av Jan och Kerstin - 9 november 2017 23:03

Reveljen 6.30 som vanligt och vi fick en ganska trist frukost innan bussen gav sig iväg kl 08.00 Sedan 2005 har det pågått ett projekt för att få unga kvinnor, ensamstående och kvinnor i landsbygden att utbilda sig så att de kan läsa och tjäna egna pengar på att väva mattor. Löfgren försökte in i det sista att få med sig en flygande matta men tji det blev ingen Rabat.

Sevärt var bl.a vakterna till alla Hassanar och Mohammadar (vi vet inte vem som lever och vem som är döda i nummerordning) – mausoleum och Royal Palace. Men en reflektion – hur kan man sitta till häst en hel dag på stället halt??

Skyltarna om den fina trädgården var fejk – pågående renovering sedan en tid tillbaka och det såg inte ut att bli klart under vår lunch. Så vi tog ett mellanmål och matade huvudstadens magra katter.

Casablanca är kallt. Ingen Ingrid eller Bogart på plats. Avslutar dagen med en middag – ingen vet vad vi åt. Konstiga ben som absolut inte tillhörde kyckling eller nöt.

Imorgon sovmorgon ända till 07.00

Av Jan och Kerstin - 9 november 2017 00:28

Uppe med tuppen igen. Fast första fåglarna vi mötte i gamla stadsdelen i Fez var ett stort gäng häckande storkar. Här i de trånga gränderna är det lätt att gå vilse. Små gator och en massa affärer med allt man både behöver och inte. Vad sägs om att äta kamel till middag. Lite svårt att gå förbi utan att stanna upp och fundera över att köttet dessutom är ovanligt ljust – nästan som kyckling. I gyttret av hantverkare så såg vi kopparslagare och silversmeder och till sist – besök i ett garveri som inte har ändrat sitt arbetssätt sedan flera hundra år tillbaka. Och där fick man kräkningskänsla. Det luktade gammal skit!! I den här Medinan finns ingen annan trafik än gående, handdragna kärror och mulor/åsnor som trängs överallt. Lunchen bestod idag av lite medhavd frukt, youghurt och smörgås som intogs i en park i Meknes. Därefter åkte vi ett par mil för att bese ett utgrävt romerskt område som slogs sönder av berberna för många hundra år sedan. Nu bor vi i Meknes i natt och redan 08.00 drar vi vidare för att se på mattfabrik och sen vidare mot huvudstaden Rabat och så slutar vi i Casablanca framåt kvällen.