Av Jan och Kerstin - 9 maj 2023 15:25

Första kvällen blev det bara en liten tapasrunda i närområdet och söndagen den 7 maj promenerade vi runt och besökte Catedralen, kikade runt på alla matställen runt torgen och de gamla saluhallarna i trånga gränderna där alla säljer lika saker.

Vi vet inte om det är enkelriktat vertikalt eller horisontellt?

På vår terrass avslutades dagen med trötta fötter.

Måndag planerade vi besök uppe i Sacramento och kunde kika ut över Alhambra och Granada. Taxi tog vi upp annars hade vi aldrig tagit oss dit. I bakgrunden lyste snön vit på Sierra Nevadas toppar.

Taxi ner till centrum och sen strosade vi hemåt längs stora och små gator.

Kvällens tapasletning – plötsligt i en trång och tom gränd gav Google oss tips att här finns en bra restaurang. Jo så var det – en högljudd restauranglokal i gammal stil med många tjurfäktningsmotiv på väggarna.

Sista dagen i Granada – väckning kl 07.00 och efter frukost på väg mot Alhambra. Störst, bäst och vackraste området vi sett. Överträffade våra förväntningar. Oerhört vackra trädgårdar och gamla murar och försvarsområde. Kommer ni till Granada – då måste ni hit.

Imorgon packar vi bilen igen och vänder kosan mot Frigiliana.

OBS!!

BILDERNA BLIR "HALVA" I MOBILEN MEN HELA I DATORN.

Av Jan och Kerstin - 7 maj 2023 11:10

Hett hett hett. Efter en lugn morgon strosade vi återigen över den gamla bron och vidare förbi moskeén och in i de trånga gränderna. Målet var lunch på den välkända tapasbaren Guzman. Vi var inte de enda som läst om det här stället. Man kan säga att det var nästan ”knökafullt” och med en ljudnivå som slog lock för öronen. Servitören snodde runt som en iller och såg till att alla fick vad de ville ha i glas och på fat. Väggarna i baren pryddes av ett stort tjurhuvud och en mängd foton på massor av berömda tjurfäktare. Bord och stolar hade nog stått på samma plats i flera årtionden.

Nu bestämde vi oss för att ta en taxi till Palacio Viana. Gångavstånd ca 2 km och temperaturen hade passerat 30 gradersstrecket. Palatset är från 1400-talet som byggts ut med flera trädgårdar och huskroppar under de olika markisernas århundranden. Vi köpte bara biljett för att vandra omkring och se vissa delar av bostäderna och alla trädgårdar. Sista familjen flyttade ut runt 1980 och numera är det öppet för turister. Snacka om trädgårdar och växter o blommor överallt. Trots att det nu var över 34 grader varmt så kändes det här området ändå relativt svalt.

The passion & spirit of Andalusian Horse på Royal Stables of Cordoba – en hästshow med flamencodansande damer och hästar! På första parkett satt vi och där hade vi tänkt oss att ta många vackra bilder. Hoppsan det blev bara några taffliga kort innan vaktpersonalen kom springande och sa att fotografering var förbjudet – så det blir inga mängder av tjusiga bilder för er. Vi har dom kvar i minnet. Ni kan säkert hitta dom på nätet www.cordobaecuestre.com

Lördagen packade vi och körde mot Granada. Vi ställer oss lite undrande över hur vi ska få med oss allt hem – vi har en kabinväska och en liten ryggsäck var i vår biljett….

Resan från Cordoba mot Granada gick genom oändliga vidder och kullar med olivträd. Många nyplanterade men även äldre och på vissa ställen uttorkade. Här har inte regnat på länge och snön uppe i bergen uteblev. Torkan är oroande för spanjorerna. Stannade för en fika längs vägen och kom till Granada på eftermiddagen. Lägenheten stämde överens med beskrivning den här gången – fast 2 pooler var i sanningens namn en jacuzzi på terassen.

Av Jan och Kerstin - 5 maj 2023 11:51

Första stoppet gjorde vi på en vingård i Jerez de la Frontera. Möttes av ägarinnan som bjöd på några smakprover av deras vin. Köpte några för att njuta av deras lokalproducerade vara. Ska vi nog testa i Granada.

Vi valde en mindre väg upp via bl.a en liten stad där vi tog en halvlunch med dryck och rostad macka med skinka. Resan tog flera timmar på en alpliknande väg med 30-40-20-50-30-60-40-20-30 skyltar.

Väl framme mötte grannen upp med nycklar – han kunde inte ett enda ord mer än spanska och visste inget om lägenheten. Den stämde inte med vad vi bokat – bl.a saknades en terrass… Utrustningen för 4 personer stämde mer för 2-3 om man räknade kaffe- och the-koppar. Vi fixar det ändå för ägaren svarar varken på telefon eller sms. Nog om detta.

Nu har vi gjort Cordoba en dag och 2 kvällar. Besökt flera av världsarven, traskat omkring i de judiska kvarteren och kikat på blommor som hänger på väggarna överallt. Middag på en liten restaurang några 100 meter från bostaden.

Nu laddar vi för en ny vandring i värmen (ska bli lite över 30 grader idag med strålande sol) och Tapaslunch innan det blir dags att ladda för kvällens höjdpunkt – den andalusiska och färgsprakande hästshowen med flamenco i de kungliga hovstallen. Hoppas kunna visa fina bilder därifrån.

Imorgon slingrar vi oss över bergen på små vägar ner till Granada. Där väntar oss en fantastisk lägenhet i 4 dagar med pool bl.a

Av Jan och Kerstin - 2 maj 2023 20:24

Vi har fått fatt i en gammal lägenhet precis intill en park och havet. Vi bor alltså ute på udden i den gamla staden Cadiz. Smala gator och trånga gränder med små butiker och matställen överallt. Långa promenader blir det och vi har besökt de flesta ”must see”. Gamla fästningar, stranden mitt i staden, cafeer och barer, käkat Tapas, kollat in den gamla Marknadshallen och besökt och kanske fått lite syndernas förlåtelse i Catedralen.

Första kvällen trodde vi att vi var väldigt smarta – köpte pizza som bara skulle bakas till i ugnen. Eftersom vi antog att 1:a Maj skulle det vara stängt.

Perfekt – fast vi hade ingen ugn….

Vad gör man då – jo först en sväng i mikron med grillprogram och så en sista stekning i pannan för att få den lite frasigare. Uppfinningen höll och avnjöts.

Ikväll blir det lite käk hemma i lägenheten och en drink ute i parken när solen går ner.

Imorgon drar vi iväg mot Cordoba med ett eller ett par stopp på vingårdar längs vägen.

Av Jan och Kerstin - 30 april 2023 18:21

Bilfärd ut i den fina spanska naturen. Hamnade i en liten by där vi tänkt att besöka en vingård där de jobbar på att bevara gamla – riktigt gamla – vinstockar. Men där var det ”closed” istället blev vi positivt överraskade att det fanns en liten marknad längs centralorten. Där skulle det bli något roligt framåt kvällen – med musik och trapetsuppvisning på gatan. Stannade inte kvar utan drog ner mot en liten ort nära stranden och fikade. Värmen steg till +33 och vi bestämde oss för att åka tillbaka till vår lägenhet och svida om till badkläder och besöka poolen. Kanonskönt!!  Till och med Janne…..

Middag på en Thailändsk restaurang innan dagen tog slut.

Idag lämnade vi Estepona med siktet inställt på Cadiz. Bilder längs vägen och första kvällen kommer imorgon.

Av Jan och Kerstin - 29 april 2023 11:10

På vägen mot Estepona gjorde vi ett stopp nere i Marbellas hamn. Lite  svårt att hitta parkering men längst in i hamnen vid badplatsen höll en man full koll på att det fanns en och vinkade fram oss. Strosade omkring lite och hittade ett litet cafe inklämt mellan en stripclub och en skönhetssalong.

Nu bor vi högt upp i en stor lägenhet med en enorm terrass med utsikt över pooler och havet. Första kvällen gick vi ner för backarna och var väl lite tidigt ute jämfört med alla andra. Så ingen trängsel här alls. Vi fattar att nere vid hamnen öppnar det upp en enorm massa pubar och restauranger lite senare. Tipset vi fick om en trevlig och bra restaurang höll fullt ut. Det blev en lyckad och jättegod middag med gott vin. Sen var det bara backen……

Andra dagen bilade vi in till den äldre delen av Estepona. Här kan man vandra runt och bara njuta. Den som kan och tycker om olika sorters växter/träd kan här se hur de trivs och sköts om. Det finns mängder av personal som vattnar, räfsar, planterar och rensar. Som om inte detta vore nog – vi tog oss till Orkidehuset och såg varianter man inte trodde fanns. Ett växthus i 3 våningar och det kostade bara 3 Euro per skalle. Kände att vi framåt eftermiddagen fått nog för den här dagen och drog oss hemåt och avslutade kvällen med egen vinprovning och små tilltugg. Sedan vi kom har poolen besökts mest av fiskmåsar men idag har det fyllts på av folk också. Fiskmåsarna håller koll på om det finns något att äta.

Idag blir det nu frukost och planering vad vi ska göra och vart det bär iväg.

Av Jan och Kerstin - 26 april 2023 21:14

Då har vi äntligen kommit iväg på vår rundresa i södra Spanien. Den var detaljplanerad redan samma år som Covideländet anlände och stoppade oss.

Men nu har vi landat och tillbringat 2 dagar i Malaga. En riktigt trevlig stad och vi har hyrt en kanonlägenhet med egen takterrass och med en hiss direkt in i lägenheten.

Vad har vi då gjort – jo första dagen gick vi ordentligt – över 14000 steg. Fikade i hamnen och strosade runt. Letade efter och hittade en trevlig Tapasrestaurang i närområdet och avslutade dagen både mätta och trötta i fötterna.

Idag har vi varit på Picassomuseet och kikat på en mängd mer eller mindre lustiga konstverk. Pablo var en produktiv man. Sen har vi åkt HopOn-HopOff buss runt hela Malaga och så varit o handlat på Mercadona för att fixa egen plockmat framåt kvällen.

Imorgon packar vi om och då går färden till Estepona.

Av Jan och Kerstin - 12 oktober 2022 16:04

Sista dagen på Sicilien och dagen för hemresan.

Nu har den här resan nått slutet. Sista natten tillbringade vi på ett fantastiskt ställe.

Stort rum – separat rum med bubbelbadkar och dessutom ett stort badrum.

Utanför en hyfsat stor gräsmatta med bord, stolar och solstolar.

På sängen låg 2 glas och en Sparkling Wine och några godis.

Vi gick en sväng för att äta något framåt kvällen och vi hittade stället med stort S.

Den hette Atlantico och vad vi först såg var en bil uppe på taket och en kossa vid entren,,,

Inne på restaurangen fanns allt – fattar inte hur de tänker när de t.ex hänger upp två Vespor på väggen och alla sorts gamla kastruller mm i taket.

I vilket fall som helst – det här var verkligen Sicilien. Pappersduk på bordet, vinet serverat i lite annorlunda glas och till brödet kom det en skål aioli och hör o häpna – varsitt varmt hårdkokt ägg som vi skulle krossa och äta med salt och olivolja. Skalet kvar på bordet…

Så fick vi in maten och den var perfekt. Vi delade på en portion grillade Baby Ribs över öppen eld och en Friterad Camembert. När notan var betald blev det en bonus – var sitt litet glas Lemoncello.

Idag har vi nu flugit från Palermo till Rom. Nu har vi checkat in och sitter och väntar på vårt flyg mot Arlanda som är planerat att avgå 18.05

Inatt sover vi hos Anna o Pär i Tullinge och torsdag efter lunch rullar vi in i vårt lilla Tranås igen!