Direktlänk till inlägg 18 augusti 2019

Bryggsegling i Carcassonne

Av Jan och Kerstin - 18 augusti 2019 09:38

Innan vi anlände till Carcassonne på fredagsförmiddagen gjorde vi ett stopp vid en av de få små restaurangerna längs vattnet. Det första kom vi fram till ca 10 minuter för sent. Här håller man benhårt på öppettiderna! Men bara några slussar längre ner hittade vi ett bra ställe där vi kunde fika och även ligga över vid bryggan. Huset var byggt 1850 och det var en kille som hade stenkoll på försäljning när det dök upp två stora pontonbåtar med ca 50 personer på vardera som bara skulle göra ett stopp på ca 10 minuter. Han jobbade så att svetten rann i pannan. På morgonen såg Owe en utter bara någon meter framför båten. I Carcassonne hade vi bestämt att besöka den gamla antika staden – men värmen tog över! Klarade bara av några korta promenader i den här semesterorten. Mycket folk och affärer längs den stora bilfria gatan. Här har vi träffat många olika nationaliteter – Nya Zeeland, Tyskland, Sydafrika – som alla har varit trevliga och pratsugna. MEN så dök det upp ett gubbgäng som vi har döpt till ”SURGUBBAR” - gissa varifrån – jo Sverige! De lyckades inte få ordning på kopplingen till vattenpåfyllningen och när Janne och Owe erbjöd sig att hjälpa till och låna vår slang – fick de inget vettigt svar. Idag ska vi gå vidare till Trebes där vår båtresa slutar. Taxi ska beställas till måndag morgon från Trebes in till Toulouse.